Vi diskuterer "Natskolen" af Karl Ove Knausgård

Forsiden af "Natskolen" og portræt af Knausgaard. Fotograf: Nina Rangøy
Forsiden af "Natskolen" og portræt af Knausgaard. Fotograf: Nina Rangøy
Minilæsekredsmøde - åbent for alle
Tid
18:30 - 21:00
Adresse

Grangårdsvej 13A
9530 Støvring
Danmark

Nu er Karl Ove Knausgårds 4. bind i ”Morgenstjernen-serien” oversat og topanmeldt, og klar til at vores ad hoc minilæsekreds samles igen. Der er åbent for både gamle og nye deltagere. 

 

Praktisk

Tilmelding til Charlotte Meng: icmkr@rebild.dk / 22490384

Sidste tilmeldingsfrist: 10.marts. 

Hvis man ønsker det, kan bogen reserveres via biblioteket. Der er kø på materialet. 

Morgenstjernen-serien

Serien begyndte med ”Morgenstjernen” (2020), ”Ulvene fra Evighedens Skov” (2022) og ”Det tredje rige” (2023). 

”Natskolen” er en roman om, hvordan kunst bliver til, og om hvordan menneskeliv ødelægges. Knausgård har meldt ud, at romanserien bliver på 5 bøger og der er i de første bøger foldet et MEGET stort materiale ud på forskellig måde. I den fjerde roman undersøger Knausgård via et klassisk Faust-tema/djævlepagt; hvor langt et menneske vil gå for at opnå succes, rigdom, magt.

Hovedpersonen er den unge nordmand Kristian Hadeland, som flytter til London i 1985. Han skal studere fotografi og er ambitiøs, ærgerrig og hensynsløs af natur. 

Vi følger hans første år i storbyen gennem mange nederlag, men også afgørende møder, ikke mindst med den ti år ældre hollænder Hans, der er besat af teknologi – fra fotografiets tidlige dage og grammofonen til computernes langsomme overtagelse af virkeligheden. Samtidig møder Kristian teaterinstruktøren Vivian, der skal opføre Dr. Faustus af Christopher Marlowe, en forestilling, som hun beder Kristian om at tage billeder til. I anden del af romanen møder vi Kristian igen fireogtyve år senere, da han er en succesfuld kunstner med en stor retrospektiv udstilling i New York på vej. Han har nået sine mål, men til hvilken pris?

Uha, det bliver godt at læse – og sikkert også særdeles udbytterigt – som de øvrige gange - at få diskuteret, hvad vi hver især har bidt mærke i og oplevet som særligt interessant. 

Materialet bliver større og større, og det er så givende, at vi i minilæsekredsen, kan hjælpes ad med at overskue det store og fantastiske værk